예비역
제대 후 예비군 훈련을 위해 빛바랜 군복을 또 다시 입어야만 했다. 어느새 머리는 많이 자라 전투모를 쓴 나의 모습은 어색하기만 하고, 군복은 낯설게만 느껴질 뿐이었다. 예비군 훈련장에서는 군복무 시절과는 180도 다른 모습이 눈에 띄었다. 예비군 훈련을 받으러 온, 옛 추억의 이등병들은 군복을 입었음에도 불구하고 전혀 군인답지 않았다. 그들은 군복만 입었을 뿐 개개인의 모습으로 존재하고 있었다.
집으로 돌아오는 길에 그들은 전투모를 벗고 사제모를 착용했다. 훈련이 끝나자 군복만 걸쳤을 뿐 군에 대한 크고 작은 반항심들이 그들만의 스타일로 나타났다. 한 친구는 빨간색 나이키 운동화로 갈아 신고, 여러 개의 팔찌를 두르고, 군번줄 대신 개성 넘치는 목걸이를 걸었다. 결국 ‘그’에게 말을 건넸다. 그의 모습을 폴라로이드 두 장으로 찍어 한 장은 그에게 주고, 나머지 한 장은 내가 지녔다. 그렇게 <예비역> 작업은 시작되었다.
비록 예비군 훈련을 위해 군복을 입었지만 사회인이 되어 자신의 삶과 스타일을 갖게 된 추억의 이등병들은 더 이상 군인이 아니었다. 군복이라는 획일화된 복장을 걸치고서도 자신만의 색을 보여주는 ‘예비군’의 모습은 죽은 사람이나 다름없던 이등병에 관한 작업을 뚫고 나오는 기이한 통로가 되어 주었다.


A Reserve Soldier
After I was discharged, my faded military uniforms had to be worn once again for ‘reserve force training’. It was strange to wear a field cap with longer hair, the uniform awkward on my body. At the training camp, I was stunned to see people so different from the days during the service, as they were not the same soldiers as before. Although they were in their old uniforms, they had a personality and style of their own.
When dismissed, they took off their field caps and replaced them with baseball caps. Despite their uniforms, every one of them tried to rebel against the army in ways small and big. I saw a guy changing into red Nike shoes, putting on several bracelets, and a necklace in his style instead of a dog tag. Everything about him caught my eye and drew my attention. In the end, I couldn’t resist myself but talk to him. I took two photos of him with a Polaroid, gave one to him and kept the other for myself. It was the beginning of my project, ‘A Reserve Soldier.’
In their military uniforms to receive reserve force training, these men who have already become a member of the society with established lives and styles were no longer soldiers. Despite the monotonous military uniform, the ‘reserve soldier’ was glowing with his own color and the experience became an extraordinary path for me to grow out of ‘A Private’ project which were images full of spiritless person.



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